
Iemand bedanken is goed voor jezelf, voor de persoon die je bedankt en voor je team:
Wanneer je bedankt voel je je goed, je stressniveau daalt, je veerkracht wordt versterkt. Dankbaarheid tonen kan ook bijdragen tot meer geduld en verdraagzaamheid
De impact op wie bedankt wordt, is vergelijkbaar met hierboven. Wie bedankt wordt zal ook een grotere bereidheid tonen om je d volgende keer terug te helpen
Binnen een team zullen collega’s elkaar meer helpen en bijstaan, zelf als het wat ten koste van zichzelf gaat
In een recent Amerikaans onderzoek geeft 59% van de ondervraagden echter aan dat ze nog nooit een baas hebben gehad die hen echt apprecieert. Uit een ander onderzoek blijkt dat 53% van de ondervraagden langer bij hun bedrijf zouden blijven mochten ze er meer erkenning krijgen. Een recent gepubliceerd artikel van Eric Anicich en Alice Lee onderzocht de relatie tussen hiërarchische positie/macht en het tonen van dankbaarheid. Hieruit blijkt dat hoe meer macht men heeft, hoe minder dankbaarheid men voelt en toont. Men vindt het normaal dat mensen dingen -voor je- doen en is niet zo begaan met de relatie met anderen.
Dankbaarheid tonen is een basisingrediënt voor iedere bloeiende en bruisende organisatie. Als leider,
Onderschat je de kracht van dankbaarheid niet;
Ben je je bewust dat dankbaarheid nog belangrijker -en uitdagender- is in de context van remote werken: Voorzie bvb face-to-face (video)momenten waar je kan danken
Creëer je een “cultuur van bedanken” en geef je het goede voorbeeld
Hoe toon je dankbaarheid? Daar is veel over geschreven. Maar wat je ook zegt of hoe je het ook doet: bedank onmiddellijk, zeg waarvoor je bedankt, en … bedank oprecht en met totale focus op de ander